بهبود حرکت زانو یکی از اهداف عمل تعویض کامل مفصل زانو است، ولی موارد بازگرداندن حرکت کامل به زانو نادر هستند . حرکت زانوی تعویض شده بعد از عمل جراحی را می توان از دامنه حرکت زانوی فرد پیش از عمل جراحی پیش بینی کرد. بیشتر بیماران می توانند انتظار داشته باشند که قادر باشند زانوی تعویض شده خود را تقریبا به طورکامل صاف و برای بالا رفتن از پله ها و سوار شدن و پیاده شدن از اتومبیل به اندازه کافی خم کنند. زانو زدن هم گاهی ایجاد ناراحتی می کند ولی ضرری ندارد .

بیشتر افراد نوعی بی حسی را در پوست اطراف محلی که برای جراحی برش زده شده احساس می کنند؛ همچنین ممکن است بخصوص با انجام فعالیت های که به خم شدن بیش از حد نیاز دارند نوعی سفتی را در زانوی خود احساس کنند .

به علاوه بیشتر افراد در هنگام خم شدن یا راه رفتن نوعی صدای کلیک را از مواد فلزی و پلاستیکی بکار رفته در زانو احساس می کنند یا می شنوند. چنین چیزی طبیعی است. این تفاوت ها اغلب با گذر زمان کاهش می یابند و بیشتر بیماران آن ها را قابل تحمل می دانند بخصوص وقتی آن ها را با درد و محدودیت عملکردی که پیش از عمل تجربه کرده اند مقایسه می کنند .

زانوی جدید می تواند باعث فعال شدن فلزیاب های امنیتی فرودگاه ها و برخی ساختمان ها شود. در صورت فعال شدن زنگ خطر به مامور امنیتی درمورد تعویض مفصل زانوی خود بگویید .

عوارض تعویض مفصل زانو

عوارض آرتروپلاستی کامل زانو (TKA) را می توان به سه دسته زیر تقسیم کرد :

• عوارض خاص عمل جراحی
  • عوارض عمومی بعد از عمل (شامل عوارض ناشی از بیهوشی)
  • عوارض پزشکی دیگر ( عوارض بعد از عمل)

عوارض بعد از عمل عبارتند از: از دست دادن خون، عفونت، خونریزی زودرس و نقص در جریان ترمیم زخم، شکستگی های حین عمل، مشکلات بیهوشی و همینطور مشکلات قلبی عروقی، تنفسی، کلیوی، الکترولیت و دیگر مشکلات پزشکی. ترومبوز وریدی عمقی (DVT) خطرعمده ای است بخصوص اگر به آمبولی ریه منجر شود. بنابراین در پیش گرفتن اقدامات احتیاطی مناسب مانند موبیلیزاسیون زود هنگام، استفاده از جوراب های مخصوص بیماری ترومبوآمبولی، پمپ پا و درمان ضد انعقادی ضروری است .

بعد از TKA عفونت نادر است و تنها در 1-5/2% موارد اتفاق می افتد. عفونت را باید در مراحل اولیه بعد از عمل تشخیص داده به صورت فوری درمان کرد. به طور معمول در 24 ساعت اول از  آنتی‌بیوتیک پروفیلاکتیک استفاده می شود .

بوجود آمدن عوارض عصبی عروقی در بیمارانی که عمل TKA انجام می دهند نادر است. ممکن است در بیماران دچار تغییر شکل والگوس شدید عصب پوپلیتئال جانبی آسیب ببیند. همچنین ممکن است فلج شریان بند اتفاق بیفتد البته بندرت. ممکن است در بیمارانی که عمل اصلاحی انجام داده اند یا در موارد نادری که آناتومی بدن بیمار غیر طبیعی است آسیب عروقی عمده ای بوجود آید .